Bieganie – od czego zacząć?

Współczesny człowiek jest właściwie stale narażony na wiele różnych chorób, które są niestety charakterystyczną cechą naszych czasów – na szczęście jednak istnieje wiele skutecznych sposobów na to, aby móc się przed nimi ustrzec. Bieganie dla zdrowia to koncepcja stosunkowo młoda, pochodząca z lat 70 ubiegłego wieku. Obecnie termin "jogging" jest jednak powszechnie znany i używany na całym świecie. Każdy z nas wie, że oznacza on bieganie w celach rekreacyjnych, mające przede wszystkim budować naszą kondycję i dobrze wpływać na nasze zdrowie – a do tego wszystkiego przynosić nam także jak najwięcej radości i przyjemności.

Bieganie nie jest żadną umiejętnością której musielibyśmy się uczyć. Biegać potrafi każdy człowiek, który tylko nauczy się chodzić. Naukę biegania rozpoczynamy zatem w dzieciństwie, kiedy cały otaczający nas świat kusi nas tak wieloma ciekawymi rzeczami, że podświadomie chcemy przemieszczać się po nim jak najszybciej. W odróżnieniu od zwykłego chodzenia, w przypadku biegania występuje także faza lotu. Nie jest on rzecz jasna szczególnie długi, przez co po każdym takim locie lądujemy, twardo uderzając stopami o podłoże. Wstrząs wywoływany przez takie uderzenie jest następnie przenoszony na całe ciało. Trzeba w takim razie dobrze poznać technikę prawidłowego biegania, bowiem takie wstrząsy – szczególnie w przypadku osób początkujących – często niosą ze sobą liczne urazy i kontuzje. Przed rozpoczęciem swojej przygody z bieganiem koniecznie należy w takim razie zaopatrzyć się w odpowiednie buty z dobrą podeszwą, która w czasie joggingu będzie dla nas istotnym amortyzatorem. Sama intensywność treningu biegowego musi być rzecz jasna dopasowana do wszystkich naszych indywidualnych potrzeb oraz warunków fizycznych. Osoby z nadwagą nie powinny raczej decydować się od razu na bieg – o wiele lepiej będzie zacząć od zwykłego spacerowania i dopiero z czasem zwiększać intensywność takiego wysiłku. Podobnie powinny podchodzić do tego również osoby, które nigdy wcześniej nie uprawiały takich aktywności – najlepiej będzie zacząć od nieco mniej wymagającego treningu, aby dopiero z czasem zwiększać jego intensywność. Bardzo ważną kwestią jest także wybór odpowiedniej nawierzchni, po której będziemy biegać. Warto unikać twardego podłoża takiego jak asfalt, i w miarę możliwości biegać po miękkiej nawierzchni. Marsz jest najbardziej wskazaną formą wysiłku fizycznego dla osób zmagających się z nadwagą. Bieg przy zbyt dużej masie ciała nie jest wskazany, bowiem znacznie obciążają się wówczas stawy, ścięgna oraz wiązadła, co oczywiście często prowadzi do poważnych kontuzji. Marsz wbrew porom jest aktywnością w pełni wystarczającą do skutecznego spalania tłuszczu, dzięki czemu z czasem naprawdę skutecznie pomoże on nam w pozbyciu się nadmiaru kilogramów.

Osoby które nie mają problemu z nadwagą nie muszą zaczynać od zwykłego marszu, choć jednocześnie zbyt intensywny bieg także nie jest dla nich wskazany na samym początku. Najlepszym rozwiązaniem będzie umiarkowany marszobieg, który znacznie wzmocni nasz organizm i przygotuje nas do o wiele bardziej intensywnego wysiłku.