Masaż sportowy – garść przydatnych informacji

Masaż sportowy to zbiór technik masażu, które stosuje się na różnych etapach treningu. Powinny one stanowić integralną część każdego programu treningowego. Od masażu klasycznego masaż sportowy różni się przede wszystkim stosowaniem o wiele większej siły i mocy. W związku z tym nie zawsze relaksuje i nie zawsze nie dostarcza dolegliwości bólowych. Sportowy od dawna zdają sobie sprawę z doskonałego wpływu masażu sportowego na organizm. Masaż pozwala zwiększyć wydajność organizmu, przyspiesza regenerację.

Dobry masażysta zawsze uwzględnia indywidualne potrzeby zawodnika. Poprawia elastyczność mięśni, przyczynia się również do zwiększenia ich mocy. Likwiduje bolesne napięcia, szybko określa te obszary ciała, które należy rozluźnić bądź też wzmocnić. W efekcie chroni przed kontuzją. Zanim wykona się zabieg, należy przeprowadzić z pacjentem rozbudowany wywiad. Wskazuje się bowiem na szereg przeciwwskazań, które uniemożliwiają wykonanie zabiegu masaży. Informacje szczegółowe w pigułce W przypadku biegaczy masaż powinien objąć przede wszystkim mięsień pośladkowy. średni, mięśnie łydki, zginacze bioder. Najlepsze efekty uzyska się wtedy, kiedy masaż wykonywany będzie przynajmniej raz w tygodniu. Nie należy przekraczać liczby dwudziestu zabiegów. Po ich wykonaniu zaleca się czternastodniową przerwę. Zapobiega to przyzwyczajaniu się mięśni do określonych rodzajów bodźców. Na czas trwania masażu wpływ ma jego rodzaj oraz cel, który chce się osiągnąć. Wyróżnia się masaż sportowy podtrzymujący, treningowy, startowy, powysiłkowy, poprzeczny. Napięcia a funkcjonowanie mięśni W czasie biegu nasze mięśnie nieustannie się kurczą. Tyczy się to nie tylko mięśni nóg, ale również tułowia, rąk, a nawet samego korpusu. W efekcie dochodzi do skracania mięśni i wystąpienia zwiększonego napięcia. Intensywna praca tego rodzaju może wywoływać określonego konsekwencji w funkcjonowaniu ciała. Zwiększone napięcie sprawia, że do komórek nie dociera wystarczająca liczba substancji odżywczych oraz tlenu. Nie dochodzi również do efektywnego usuwania produktów przemiany materii. W efekcie mięśnie nie mogą pracować skutecznie, ich regeneracja jest również utrudniona. Napięcia wpływają na funkcjonowanie mięśni Mechanizm biegu polega na stale powtarzających się skurczach wszystkich grup mięśni nóg, a także mięśni tułowia, rąk czy korpusu. Powoduje to ich skracanie i zwiększenie napięcia. Taka długotrwała praca może mieć swoje konsekwencje w sposobie funkcjonowania ciała. Napięcie mięśni sprawia, że ich rozciągliwość zostaje zahamowana. Podobnie z pochłanianiem wstrząsów. W efekcie mogą powstawań uszkodzenia. Masaż sportowy to przede wszystkim: terapia, która pozwala skutecznie niwelować napięcia mięśni; zwiększenie przepływu krwi do mięśni, w efekcie czego otrzymują one o wiele więcej tlenu i składników odżywczych; mniejsza bolesność mięśni i pojawiające się znacznie później zmęczenie; większa elastyczność mięśni, a tym samym lepsze funkcjonowanie stawów; zmniejszenie poziomu stresu.

Masaż po kontuzji Po kontuzji proces odbudowy mięśniowej może prowadzić do powstawania zbliznowaceń. W efekcie w mięśniu znajdują się fragmenty, których elastyczność jest zmniejszona. Dalszy wysiłek fizyczny może ponownie doprowadzić do urazu. Aby zapobiec takiemu stanowi rzeczy, warto postawić na masaż poprzeczny. W czasie jego trwania dochodzi do rozwiązania tkanki w poprzek włókien mięśniowych. Stosowany w przypadku naciągnięć sprawia, że tkanki o wiele szybciej się regenerują, a ukrwienie ulega poprawie. Blizna jest natomiast elastyczna. W prewencji kolejnych urazów liczy się również stretching dynamiczny obszaru, który objęty był masażem.