Masaż w sportach siłowych oraz automasaż

Masaż w sportach o charakterze siłowym Witam Was moi drodzy siłacze. Dzisiaj przedstawiam Wam kilka zdań na temat masażu w sportach siłowych. Mam nadzieję, że wzbudzi on zainteresowanie nie tylko aktualnych, ale także przyszłych zawodników oraz przyczyni się do lepszego zrozumienia i zaplanowania zabiegów w czasie i cyklu treningowym Bez wątpienia każdy z nas chociaż raz widział jak sportowej – tuż przed startem albo zaraz po nim – oddaje się w ręce masażysty. Dzisiaj masaż stanowi obowiązkowy element odnowy biologicznej i to nie tylko w sporcie zawodowym.

Coraz częściej sięgają po niego również amatorzy. Niezależnie od dyscypliny sportu masaż może zostać podzielony na kilka okresów. Są to: masaż treningowy – określa się go także mianem masażu przygotowawczego bądź kondycyjnego. Taki rodzaj masażu może być wykonywany w czasie trwania całego cyklu treningowo – startowego. Trzeba pamiętać, że ten rodzaj masażu to zawsze dodatkowe obciążenia dla sportowca; masaż przed zawodami – wykonuje się go na drugi dzień po ostatnim masażu treningowym i stosuje aż do dnia, w którym ma miejsce start. Celem wykonywania masażu tego rodzaju jest zapewnienie zawodnikowi maksymalnej gotowości startowej. Obejmuje on całe ciało; masaż startowy – poprzedza rozgrzewkę, przygotowuje mięśnie do wysiłku i zapewnia ich głębokie rozgrzanie; masaż powysiłkowy – określa się go również mianem masażu regeneracyjnego. Wykonuje się go zaraz po zawodach. Przywraca on równowagę organizmu. Wymaga dużo uwagi, ale jest niezwykle skuteczny. AUTOMASAŻ, czyli jak masować się samodzielnie Nie wszyscy mogą pozwolić sobie na luksus korzystania z usług masażysty. W takim wypadku rozwiązaniem okazuje się być automasaż, który nie jest wprawdzie tym, czym masaż profesjonalny, ale lepsza taka namiastka niż zupełnie nic. Automasaż wykonuje się samodzielnie. Ma on duże znaczenie w przypadku sportowców, którzy w danym momencie nie mogą skorzystać z usług masażysty oraz wszystkich tych, którzy wprawdzie nie uprawiają sportu, ale chcą utrzymać swoje ciało w doskonałej kondycji. Jeżeli będzie on wykonywany systematycznie i połączony będzie z odpowiednimi ćwiczeniami, to przyczyni się do poprawy sprawności ciała oraz uodporni je na rozmaite przeciążenia. Wykonując automasaż, należy najpierw rozluźnić te grupy mięśniowe, które są nim objęte. Sięga się po techniki głaskania, ugniatania i rozcierania. Z automasażu nie mogą korzystać osoby, które: niedawno przebyły ostry uraz; mają gorączkę; w miejscu masażu występuje otwarta rana; mają właśnie miesiączkę; chorują na nowotwory. Wystarczy odrobina wprawy, aby automasaż wykonywać sprawnie i bez problemów. Warto, aby wszedł on na stałe do dnia codziennego.

Schemat automasażu obejmuje: owłosioną część głowy oraz twarz; szyję; kark oraz tylną część szyi; mięśnie mostkowo – obojczykowo – sutkowe; właściwe mięśnie karku; górną część mięśnia czworobocznego; mięśnie położone przykręgosłupowo; klatkę piersiową; mięśnie międzyżebrowe; najszerszy mięsień grzbietu; mięśnie okolicy lędźwiowej; mięśnie brzucha; uda; stawy kolanowe; łydki. Ten schemat to oczywiście nie wszystkie możliwości, jakie mamy do wyboru, decydując się na automasaż. Jednocześnie przyjmuje się, że zaprezentowany schemat jest najłatwiejszy do wykonany i jednocześnie najbardziej życiowy. Osoba, która nabierze wprawy, nie potrzebuje na automasaż więcej jak dwadzieścia minut. Nie trzeba oczywiście masować od razu całego ciała – można zdecydować się jedynie na masaż wybranych partii. Ważne jednak, aby taki masaż wykonywać regularnie.