Najczęstsze kontuzje u biegaczy

Osoby które regularnie biegają są właściwie stale narażone na najróżniejsze kontuzje. Badania pokazują, że nawet 80% z nich wynika z nadmiernego przeciążenia układu mięśniowo – szkieletowego, co jest naturalnym efektem biegania. Warto w takim razie dowiedzieć się, w jaki sposób można uniknąć takich zagrożeń.

Z roku na rok coraz więcej ludzi chętnie bierze udział w najróżniejszych maratonach. Coraz częściej za bieganie biorą się zarówno te osoby, które wcześniej nie miały raczej dużej styczności z jakimikolwiek sportami jak i ludzie starsi oraz dzieci. Na terenie całej Polski organizuje się coraz więcej ciekawych imprez sportowych, co oczywiście dla miłośników tego typu aktywności zawsze stanowi dodatkową motywację. Sport ten może przynosić każdemu całe mnóstwo ciekawych korzyści, ale jednocześnie wiąże się z niemałym ryzykiem najróżniejszych kontuzji oraz urazów – na takie rzeczy narażony jest absolutnie każdy biegacz, bez względu na wiek czy warunki fizyczne. Warto w takim razie zainteresować się tym tematem nieco bliżej i dowiedzieć się, w jaki sposób można zminimalizować takie ryzyko i jak w razie potrzeby skutecznie radzić sobie z kontuzjami. Jeśli ktoś chce trenować faktycznie skutecznie i bezpiecznie, to przede wszystkim musi zadbać o prawidłową rozgrzewkę i odpowiedni strój, który byłby dopasowany do warunków pogodowych panujących akurat na zewnątrz. Urazy w tym sporcie mogą jednak wynikać z wielu najróżniejszych przyczyn. Wielu ludzi zabiera się za takie aktywności dość nagle, niekiedy po całych latach spędzonych na bardzo biernym trybie życia i bez większego przygotowania. Inni z kolei, pomimo dużego doświadczenia decydują się na bardzo forsowny trening, znacznie obciążając w taki sposób swoje mięśnie i stawy. Oprócz tego należy zwracać uwagę także na zwykłe, przypadkowe kontuzje które mogą spotkać właściwie każdego z nas. Na takie rzeczy jesteśmy narażeni wszyscy, choć na szczęście te faktycznie poważne kontuzje które mogą stanowić dla nas wielkie zagrożenie należą raczej do rzadkości, a w większości przypadków będziemy spotykać się głównie z dość umiarkowanymi urazami. Jedną z najczęściej występujących u biegaczy kontuzji jest na przykład shin splints. Określeniem tym nazywa się ból wzdłuż przyśrodkowego brzegu kości piszczelowej; powstaje on jako wynik często powtarzających się urazów przyczepów mięśni znajdujących się przy danej kości. Istnieje kilka czynników, które znacząco mogą zwiększać ryzyko tej kontuzji: słaba stabilizacja miednicy, słaby balans mięśniowy, niestabilne stawy skokowe czy niedostateczne rozciągnięcie mięśni. Uraz najczęściej objawia się ostrym bólem oraz obrzękiem w okolicy kostek.

Kolejną dość częstą kontuzją jest skręcenie stawu skokowego, który bardzo powszechnie występuje u regularnie biegających osób. Jego przyczyną jest nadmierny ruch w stawie skokowym – w większości przypadków stopa zbyt mocno ucieka na zewnątrz, prowadząc do takich urazów. Z powodu takich ruchów uszkodzeniu ulegają wiązadła stabilizujące staw. Taka kontuzja zwykle objawia się ostrym bólem oraz obrzękiem w okolicy kostek. Jeśli zaobserwujemy u siebie coś takiego, to koniecznie musimy wybrać się do odpowiedniego lekarza na konsultację. Leczenie jest tutaj niezbędne, bowiem bez niego dochodzi zwykle do następnego uszkodzenia poszczególnych części naszych mięśni i zwiększa ryzyko następnych, znacznie poważniejszych już kontuzji.